Annoncer

Søften Nyt var med til pressemøde på Aarhus Teaters teaterkoncert på store scene – Natten. Det er en teaterkoncert, hvor publikum bliver præsenteret for en hel del sange fra den danske sangskat, på en måde, som vi helt sikkert ikke har set før. Der er premiere torsdag den 24. august og stykket kan ses frem til den 27. september. 

Af Anders Godtfred-Rasmussen

Natten kender vi alle, de fleste af os sover gennem natten, mens andre ligger vågne og kan ikke sove. Mørket sætter også gang i fantasien og natten er det, vi alle har til fælles. 

Den sidste sætning skriver Aarhus Teater også i deres pressemateriale til forestillingen, og selvom vi har natten til fælles, så er natten forskellig for os alle sammen, for natten rummer forskellige stemninger alt efter, hvor du er i livet,” som Nicolei Faber, der er instruktør på forestillingen, siger i pressematerialet.

Det er også, hvad de fremmødte pressefolk får fortalt fra scenen inden vi får lov til at overvære tre scener fra teaterkoncerten. Vi får at vide, at Ole Lukøje er den gennemgående figur i teaterkoncerten, men at vi i stykket kommer til at møde forskellige typer af mennesker, der går gennem natten, spillet og sunget af Aarhus Teaters ensemble og teatrets faste kor.

Natten er delt op i fire kapitler, Natten falder på, Nattens vågne timer, i søvnens verden og opvågningen, hvor mørket forsvinder og lyset kommer igen. Indtil det hele gentager sig aftenen efter.

Pressemøde Natten - en teaterkoncert - Søften Nyt - Foto: Anders Godtfred-Rasmussen.
Pressechef på Aarhus Teater, Morten Daugbjerg, fortæller de mange pressefolk om de mange involverede i produktionen af Natten – en Teaterkoncert. Foto: Anders Godtfred-Rasmussen – Søften Nyt.

Sange i natten

Natten – en teaterkoncert, er en forestilling, hvor sangene er taget fra Højskolesangbogen, men der vil også være vuggeviser og salmer at høre under koncerten af forskellige sangskrivere som Simon Grotrian, Stine Pilgaard med flere.

Sangene havde teatret fundet, men kompositionen, lyden, stemningen og omgivelserne i teaterkoncerten manglede. Her blev Aarhus Teaters huskomponist, Marie Koldkjær Højlund, spurgt om hun ville være med, sammen med Den Sorte Skole, og de har i fællesskab skabt en moderne fortolkning af både velkendte og nye sange fra den danske sangskat.

Til pressemødet spurgte jeg Marie om, hvad hendes rolle er i teaterkoncerten.

“Du kan kalde mig for blæksprutten, for jeg er både på scenen som Ole Lukøjes tvilling, jeg spiller instrumenter, mixer lyd og så har jeg sammen med Den Sorte Skole fundet frem til musik og lyd, som publikum kommer til at høre. Vi vil gerne skabe nogle musikalske billeder for folk, og skabe et fællesskab omkring Natten

Hvordan kom i på ideen til Natten – en teaterkoncert?

I 2017 lavede vi teaterkoncerten Lyden af de skuldre vi står på, som byggede på og handlede om gamle danske sange. Jeg har flere gange talt med teatret om, hvordan vi kunne tage det op igen. Ikke lave det samme, men prøve noget nyt, der havde nogle af de samme elementer og med at lave musikalske billeder. Jeg kom til at tænke på godnatsange og vuggeviser, og de giver en indgang til natten, og så var det egentlig derfra vi tænkte, om vi kunne lave en teaterkoncert, der viser natten. Natten kender vi alle til og har en fælles referenceramme omkring, selvom de ting vi oplever, drømmer eller sover om natten er meget individuelt,” forklarer Marie, der, mens jeg taler med hende, stadig har hendes kostume på. 

Marie Koldkjær Højlund udklædt som Ole Lukøje nummer to. Foto. Anders Godtfred-Rasmussen - Søften Nyt.
Marie Koldkjær Højlund har mange roller at spille på og uden for scenen i Natten – en teaterkoncert, hun er skuespiller, lydmixer og komponist i forestillingen. Foto: Anders Godtfred-Rasmussen – Søften Nyt.

Et par rækker derfra er Martin Højland fra Den Sorte Skole lige blevet færdig med at tale med en af de landsdækkende aviser, og da jeg nærmer mig, beder han mig om at sætte mig ned, og inden interviewet går i gang spørger han mig:

“Alle de elementer, som du har set på scenen, det er først et par dage siden, at vi har haft det hele på scenen samlet, så det har ikke været helt nemt for os at se og høre, hvad andre synes om det, om det vi har lavet hænger sammen og at publikum får en god oplevelse, de vil gå hjem og tale med andre om, så Anders, hvad tænker du om det, du lige har set på scenen?” spørger Martin journalisten om.

Jeg fortæller ham, at jeg er meget, meget spændt på at se hele teaterkoncerten. Det jeg har set, det har blæst mig bagover, og jeg gerne vil have mere, men igen, jeg kan ikke anmelde noget kun baseret på tre scener. Tre scener som også måtte gøres om igen, så TV kameraerne fik de bedste billeder til deres indslag, men så kunne jeg selv nyde det hele igen. Scenen med stroboskoplys, grønt hår, korister og fantastisk sang har bidt sig fast i mig.

Syrede kostumer og kærlighedsmomenter om natten

Jeg spørger Martin om, hvad han og Den Sorte Skoles rolle har været i forestillingen.

“Vi har skullet skabe lyduniverset, skrive musikken til teksterne, men ligeså meget at skabe al den lyd, der er mellem sangene. Fordi der er en stor del af forestillingen, som ikke er musik i traditionel forstand, som du ellers hører det i radioen. En lyd som er en rejse ind i natten, fordi hvordan lyder natten? Hvordan lyder det, når du ikke kan sove, hvordan lyder det, når du har et barn, der har kolik, hvordan lyder det når du har dine mest intime kærlighedsmomenter om natten? Vi har skullet skabe en lyd, der ikke skulle være en lyd du bliver bange for, men en dyster lyd på den gode måde,” siger Martin.

Jeg giver ham ret i, at det jeg har hørt, der har de ramt lige præcis det, de ville, for jeg havde selv skrevet en note om det. At selvom det er mørkt på scenen, og lyden kan virke dyster, så er udtrykket i det jeg har set og hørt ikke dystert.

“En af vores store bekymringer har netop været, om det samlede udtryk er for dystert også fordi kostumerne er meget syrede. Da vi lavede Sandmanden her på teatret sidste år, da var det på en lille scene og meget avantgarde. Nu er vi trådt op på den helt store scene på teatret, og så håber vi på at kunne udfordre og skubbe publikum lidt. Den Sorte Skole arbejder i spændingsfeltet mellem det udfordrende og det inkluderende, og publikum kommer til at opleve noget, de ikke har prøvet før, og som de ikke glemmer,” siger Martin.

Foto: Emilia Therese - Aarhus Teater.
Stroboskop lys og grønt hår. Der er rigtigt meget at se og høre til Natten – en Teaterkoncert. Foto: Emilia Therese – Aarhus Teater.

Hovedbrud og mange involverede

Instruktøren til Natten – en teaterkoncert, Nicolei Faber, bliver interviewet af TV 2 Østjylland tæt på, hvor jeg har interviewet og talt med Martin fra Den Sorte Skole. Da den lokale tvstation er færdig, bliver det min tur til at få nogle minutter med instruktøren.

Hvordan er det at være instruktør på en teaterkoncert, hvor der er så mange involverede på og uden for scenen?

“Det har er sindssygt spændende, fordi der er så mange stærke kræfter og så mange muligheder. Samtidigt er det et kæmpe puslespil, fordi du på en eller anden måde skal forbinde en masse kunstneriske ideer og stemmer i en samlet produktion. Så det er både udfordrende på den gode måde, men det giver ind i mellem også nogle hovedbrud. Hvor du tænker, hvordan kan vi få ideerne til at hænge sammen og komme til udtryk på den rigtige måde,” siger Nicolei.

Den tager vi lige engang til - Søften Nyt - Foto: Anders Godtfred-Rasmussen.
Den tager vi lige engang til…skuespillerne skulle starte her i slutningen af andet omkvæd, det krævede lige at de prøvede et par gange. Foto: Anders Godtfred-Rasmussen – Søften Nyt.

Hvordan kom du med i forestillingen?

“Jeg blev spurgt af teatret, og jeg havde arbejdet sammen med Marie og teatret på Lyden af de skuldre vi står på i 2017 og til genopsætningen i 2019, så de spurgte om jeg havde lyst til at komme tilbage og arbejde i den her genre, som teaterkoncerten er,” siger Nicolei?

Jeg spørger, om det jeg har set, ikke er en anderledes form for teaterkoncert, end som vi som publikum ellers kender til det.

“Jo, men ligesom jeg prøver at gøre med alle de forestillinger, som jeg er med til, at vi prøver at lede efter, hvad der er særegent for lige denne forestilling. Så vi har prøvet at arbejde med nogle andre måder at flette musikalske numre sammen på, også rent scenisk. Hvordan vi kan gøre det, fordi her er der ikke et nummer, der starter og slutter, hvor skuespilleren siger replikker undervejs. Her er det som om at alting glider sammen, ligesom i en drøm. Ikke fordi, at det er en drøm, det du ser, men for at give et andet flow i forestillingen, og så håber vi bare, at publikum kommer til at tage rigtigt godt i mod Natten – en teaterkoncert,” siger Nicolei, mens jeg siger tak til ham og går mod udgangen. Ikke helt bevidst om endnu, hvad Natten – en teaterkoncert er og bliver for en forestilling, men en ting ved jeg, jeg glæder mig til at se den i dens fulde længde.

Faktaboks
Natten – en teaterkoncert spiller på Store Scene på Aarhus Teater fra den 24. august til den 27. september 2023. De medvirkende og folkene bag er følgende:

Musik & arrangementer Den Sorte Skole & Marie Koldkjær Højlund
Iscenesættelse Nicolei Faber
Scenografi & kostumedesign Julian Juhlin
Koreografi Marie Brolin-Tani
Lysdesign Mathias Hersland
Lyddesign Lars Gaarde
Assisterende kostumedesigner Nanna Bernholm
Pressefoto Emilia Therese
Medvirkende Marie Marschner, Mette Klakstein, Carla Eleonora Feigenberg, Amalie Drud Abildgaard, Jacob Madsen Kvols, Simon Mathew, Emil Prenter, Emil Busk Jensen, Marie Koldkjær Højlund, Aarhus Teaters Kor
 
Læs og se mere bagom forestillingen her – https://www.aarhusteater.dk/det-sker/forestillinger/aktuelt/natten-en-teaterkoncert/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Se også