Flere og flere kører og køber en elbil, mens der stadig er mange, der ikke er helt sikre på, om det nu er noget for dem. Derfor var der også mange biler at se på, både ude og inde, da Elbilforeningen holdt træf i Favrskov hos Rødkjær biler i Hammel.
Af Anders Godtfred-Rasmussen
Torben Christensen, der er medlem af Favrskov byråd for De Radikale, og er lokal repræsentant for Elbilforeningen her i Favrskov, holdt som den første på parkeringspladsen, da jeg kom kørende ind til Rødkjær Biler i Hammel. Grunden var, at Elbilforeningen i Danmark holdt elbiltræf den 15. april. Han var selv kørende i en af de to elbiler, han har stående hjemme i privaten. En Tesla model 3.
Hvorfor har I elbiler derhjemme, Torben?
“Min kone og jeg kører i elbiler, fordi vi gerne vil den grønne omstilling. Jeg tror, at vi fik vores første elbil i 2014, i 2015 købte vi vores første Tesla og for tre år siden købte vi en e-Golf, som vi sidste år byttede til en Tesla tre med træk på, så vi er dækket ind nu, men det er også nødvendigt, når du bor på landet og har brug for to biler, for at kunne komme på arbejde,” siger Torben.
Hvorfor arrangerer du et elbilstræf i dag?
“Det har jeg gjort i flere år, og fordi at Elbilforeningen gerne vil udbrede det budskab, at det er nemt at have en elbil til daglig. At du ikke behøver at have rækkeviddeangst, altså er bange for at løbe tør for strøm på din tur. I dag har de fleste biler et stort batteri, og så er der samtidigt kommet rigtigt mange ladestandere op i Danmark og udlandet, hvor du kan få strøm på hurtigt. Der er automatisk indlagt pauser på din tur, når du skal lade bilen, det skader heller ikke,” siger Torben.
Mens han sætter det sidste flag op kommer der en Citroen Jumpy på hvide plader kørende ind og parkerer. Der er vindmøller og et skilt der siger 100% el på siden af kassebilen, og da føreren er steget ud, så spørger jeg Sten, som det viser sig, at han hedder, hvorfor han har en kassevogn som elbil.
“Jeg har længe gerne ville have en stor bil, hvor jeg kan have alt mit dykkergrej og der er plads til kajak og mine cykler. Så efter syv år med en Nissan Leaf, så var det tid til at skifte. Det har jeg bestemt ikke fortrudt, og så kunne den fås på hvide plader, nu hvor der næsten ingen afgifter er på elbiler,” siger Sten, hvis efternavn jeg ikke måtte få.
Vi flytter os lidt, efter at have gået rundt og kigget ind i kassebilen, for nu vælter det ind med forskellige elbiler på pladsen foran Rødkjær biler. Det er Teslaer, Nissan, Mercedes, Polestar 2 og en Hyundai.
Alle biler står åbne, så der er mulighed for at sætte sig ind i dem, og se hvordan det er, at sidde i en elbil. Søren Gade, der er medlem af Favrskov Byråd for socialdemokraterne er her i sin helt nye Tesla model Y.
“Den ligner meget model 3, den er bare højere midt på. Det har gjort, at der er meget mere plads inde i bilen, både foran og på bagsædet,” siger Søren, mens jeg får lov til at sætte mig i førersædet, og Søren sætter sig ved siden af og forklarer om bilen. Bagefter prøver jeg bagsæderne af, og det føles som om, at der er oceaner af plads i en Tesla Y.
Bagved holder der en Tesla 3, og den skal vi sammenligne med Y modellen, og selvom den også er rigtig fin at sidde i, så er pladsforholdene slet ikke de samme som i en Tesla Y.
Polestar og Mercedes
Lidt der fra holder en Polestar 2, det er Balle Pedersen og hans kone, der er kommet kørende i den, og det er en virkelig flot bil, som også indeni er stoppet med ekstraudstyr.
“Jeg har altid været Volvomand, og hvis vi kan sige, at en Polestar 2 mere eller mindre er en Volvo, så er det her min Volvo nr. 23. Jeg har altid sværget til mærket, og specielt S80´eren, men nu var det tid til at få en elbil. Jeg prøvede en Volvo som elbil, men den sagde mit ikke rigtigt noget, men da jeg så kom over i den her, så var både konen og jeg solgt,” siger Balle Pedersen.
“Det her er suverænt den jeg ville have købt, hvis jeg ikke var fan af Tesla,” siger Søren, hvilket får mig til at spørge ham om, hvorfor han egentlig gerne vil køre i en elbile.
“Først og fremmest var det bæredygtighedsdagsordenen, der var vigtig for mig, da vi købte den første Tesla i 2019. Jeg fandt dog også hurtigt ud af, at det er så meget sjovere at køre elbil i forhold til at køre en konventionel bil. Det er en meget mere behagelig køreoplevelse, og så er det billigere at køre elbil end benzin, det gør bestemt heller ikke noget,” siger Søren.
Bagved Polestar 2 holder der en stor Mercedes. Det er Lars Blohm der ejer den, og efter at have gået rundt om den og se, at der er masser af plads på for- og bagsæder og i bagagerummet, så spørger jeg Lars om, hvorfor han kører i den bil.
“Jeg er servicetekniker, og kører 60.000 kilometer om året rundt i det meste af Sydskandinavien, op til Oslo og Stockholm. Diesel var blevet virkeligt dyrt, og jeg brugte rask væk 5000 kroner om måneden, og 1000 kroner per tank. Vi havde en elbil i forvejen, som jeg brugte som prøveklud, om jeg kunne køre de mange kilometer i en elbil, som jeg har brug for i mit arbejde. Det kunne den, og derfor købte jeg en Mercedes ECQ400, og det har jeg bestemt ikke fortrudt,” siger Lars.
Er du ikke bange for at løbe tør for strøm på de lange ture?
“Nej, fx på en tur til Stockholm, der kan jeg lade hele vejen med Clever, og der er cirka en ladestander for hver 2 – 2,5 timer. På motorvej kan jeg køre 350 kilometer inden jeg skal lade, og så får jeg nogle gode pauser undervejs. På en 950 kilometer tur hjem fra Oslo over København, der tog det faktisk ikke mere end en time ekstra, end hvis jeg havde kørt i en almindelig diesel bil. Jeg skulle alligevel holde to pauser undervejs, hvor jeg skulle have noget at spise og lade, og så holdt jeg to mindre pauser mere, inden jeg kom hjem,” siger Lars.
70% elbiler inden for
Inden for i den store hal står der mange biler på rækker, som der vil gøre ved enhver anden bilforhandler, men når du kommer helt tæt på bilerne, så kan du se, at de ikke er som de fleste. Her er der en overvægt af elbiler på mere end 70% som vicedirektør for Rødkjær biler, Morten Rosenlund forklarer mig.
“Som bilforhandler vil vi også gerne være med til at skubbe på med den grønne omstilling, og vi var firstmovers allerede i 2013, da Tesla kom for alvor. I dag er det rigtigt mange ID3, ID4 og ID5, vi sælger, men ellers er vi med på det meste, alt efter hvad kunderne gerne vil have,” siger Morten, mens vi går rundt blandt de mange forskellige biler, der holder i hallen.
Hvorfor satser I så meget på elbiler?
“Først og fremmest fordi det er, hvad kunderne vil have. Vi har enkelte benzin og diesel biler til dem, som ikke kan se sig selv i en elbil endnu. Selvom de gerne vil have en bil som de kender, så prøver vi også at vise frem, det som en elbil kan, og som de fleste bliver glade for, når de først har prøve en elbil,” siger Morten, mens vi står udenfor og jeg skal tage et billede af ham til artiklen.
“Vi har biler for enhver smag, og der er prøveplader til dem alle sammen, så det er bare om at komme forbi og prøve den, du gerne vil have. Helst en elbil, dem sælger vi også langt flest af her hos Rødkjær biler i Hammel,” siger Morten.