I REMA 1000 i Søften er der ansat mere end 100 medarbejdere. Det er ikke kun ungarbejdere og timelønnede, men købmændene Christian Møller og Anders Riis uddanner også butiksassistenter. To af dem kan du møde her, Matilde og Rasmus.

Af Anders Godtfred-Rasmussen

Klokken er 9 om formiddagen, da jeg træder ind på lageret i REMA 1000 i Søften, jeg bliver med det samme budt velkommen med en kæk kommentar fra Christian Møller, der er købmand i REMA 1000 i Søften. Lageret er fyldt med varer, men de ansatte er i fuld gang med at fordele dem på forskellige vogne, så de kan fylde varerne på plads i butikken.

Jeg er her for at tale med Christian og to af de butikselever, Matilde Freiheit og Rasmus Vangsgaard Mortensen, som er ansat i butikken, og hvorfor de har valgt at gå i lære som butiksassistent i REMA 1000 kæden.

Christian tager Matilde og mig med ud på kontoret, hvor vi kan tale bedre sammen end i butikken, hvor der er stor travlhed, både med at fylde varer op, men også med de mange kunder, der allerede er i butikken klokken 9.

Jeg lægger ud med at spørge Matilde om, hvorfor hun har valgt at gå i lære i REMA 1000 i Søften?

“Jeg startede med at være ungarbejder, og da jeg blev 18 fik jeg tilbudt at blive og være lukkeansvarlig. Det var et ansvar, jeg var glad for at få, og da jeg så fik muligheden for at gå i lære her i butikken, så sagde jeg jatak med det samme,” forklarer Matilde.

Hvorfor sagde du ja til lærepladsen?

“Fordi jeg er så glad for at være her. Jeg glæder mig altid til at komme på arbejde, om det er tidligt morgen, eller om jeg kommer sent hjem. Fællesskabet her er fantastisk. Der er altid nogen at tale og hygge med, når jeg er på arbejde. Vi arbejder som et team, lige meget hvem du er på arbejde sammen med, og så bakker ledelsen os altid op, og vi kan altid komme til Christian, Anders, Mikkel eller en af de andre ledere, hvis vi har brug for hjælp. Det er jeg meget taknemmelig for,” siger Matilde.

Jeg har forinden spurgt hende om, hvordan hun vil have det med at snakke om Christian og de andre ledere, men Christian er til stede, men det har hun ingen problemer med:

“Fordi vi er ærlige over for hinanden, og vi arbejder mod det fælles mål at blive Danmarks bedste REMA 1000. Jeg kan også godt lide at have mere ansvar, og jeg er også glad for at arbejde i detailhandlen, det var også en grund til, at jeg startede i lære i denne butik. Vi er næsten som en lille familie,” siger Matilde.

Matilde, Christian og Rasmus - Søften Nyt - Foto: Anders Godtfred-Rasmussen.
Arbejdsopgaverne er mange i REMA 1000 i Søften, og Matilde og Rasmus synes ikke at alle opgaver er lige sjove, men fællesskabet i butikken gør, at de altid glæder sig til at komme på arbejde, og købmand Christian i midten er glade for sine to elever. Foto: Anders Godtfred-Rasmussen – Søften Nyt.

Ledelse er vigtig

Christian sidder og smiler efter at han har hørt på Matildes ord, og da jeg ikke har flere spørgsmål til hende, forlader hun kontoret, og jeg kan prøve at høre Christian om, hvad det er han og ledelsen gør, siden medarbejderne er så glade for at arbejde i REMA 1000 i Søften.

“Jeg og Anders prøver hver dag at være gode ledere over for vores ansatte, og vi er begge to ret vilde med at arbejde med unge mennesker. Jeg elsker at bygge store mennesker, og det handler mit og ledelsens arbejde i REMA her i Søften også om. Når en ny ansat kommer ind af døren første gang og til ham eller hende går ud igen, der skal vedkommende have udviklet sig personligt. Det er vigtigt for os, men også at vise dem tillid, lige meget hvem de er og hvad de laver i butikken,” siger Christian.

Han forklarer, at der altid vil være en udskiftning blandt de unge mennesker, der er i butikken, men at den ikke er stor i forhold til så mange ansatte der er. Når de fylder 18 år vurderes det, om de skal forsætte og besidde en ny stilling som lukkeansvarlig. 

“Der er hele tiden kø af unge mennesker, som gerne vil med på holdet, da de hører fra andre, at det er et godt sted at arbejde, og de som arbejder her, de oplever, at det faktisk er fedt at arbejde i butik. Ja, det er hårdt, ja arbejdstiderne er ikke altid fantastiske, men det, at de føler, at de er en del af Guldholdet og fællesskabet her i butikken. Det gør også, at vi har så stor en søgning blandt alle aldersgrupper at få job her. At jeg samtidigt kan være med til at præge deres personlige udvikling, det er et stort plus,” siger Christian, mens det banker på døren.

Det er Rasmus Vangsgaard Mortensen, der banker på. Han har sagt ja til at være med i interviewet, men han skulle møde senere ind i dag, derfor kan jeg først tale med ham nu.

Rasmus og klokken - Søften Nyt - Foto: Anders Godtfred-Rasmussen.
Rasmus viser klokken frem, den klokken som er blevet hængt op på lageret, og som ringer hver gang en kunde har givet en af medarbejderne ros. Foto: Anders Godtfred-Rasmussen – Søften Nyt.

Rasmus er i mesterlære

Mens Rasmus sætter sig, der fortæller Christian mig, at Rasmus er i mesterlære i butikken. Du kan få en mesterlære uddannelse i REMA 1000, hvis du ikke har en ungdomsuddannelse, det kræver dog at du skal have bestået 9. klasse. Mesterlære uddannelsen tager et år mere end den normale butiksassistent uddannelse, da du skifter mellem skole og praktik i butikken hver uge.

Rasmus, hvorfor arbejder du i REMA 1000 i Søften?

“Jeg fik et job her, fordi de kendte min søster. Jeg havde prøvet gymnasiet i et halvt års tid, men det var ikke mig. Så fik jeg et arbejde her som ungarbejder, og nu er jeg i mesterlære her som butiksassistent,” siger Rasmus.

Hvorfor er du glad for at arbejde her?

“Jeg er rigtigt glad for fællesskabet i butikken, og så betyder kundekontakten også rigtigt meget. Det er en rar fornemmelse at kunne hjælpe kunderne, når de spørger efter en vare, eller bare det at få en snak med en kunde om hverdagsting, det giver også liv i butikken. Det er ikke alle arbejdsdage, der er lige fantastiske, men jeg er altid glad for at komme på arbejde. Der er fart på og altid nogen at tale med, så selv en sur kunde kan ikke rigtigt ødelægge min dag,” forklarer Rasmus.

Sure kunder, hvordan tackler du dem?

“Oftest ved at give dem ret, men det er også vigtigt at jeg som ansat prøver at forstå deres situation, og hjælpe dem, så godt som jeg kan. Det er meget, meget sjældent at en kunde går sur herfra, vi prøver altid at hjælpe dem, så godt som vi kan, og ellers sender jeg dem videre til en af mine chefer. 99,9% af vores kunder er glade for at handle her, det er hvad jeg oplever, ” siger Rasmus, inden han er på vej ud af døren igen for arbejdet kalder.

Christian tager fat i mig, og trækker mig med ud på lageret, han vil gerne vise mig deres seneste påfund. De har hængt en klokke op ved siden af døren ind til lageret, og som der står på opslaget:

Denne klokke skal benyttes, når du får ros af en kunde, så alle guldspillere kan høre det i butikken. Lad os fejre alle vores succeser sammen på Guldholdet.

“Denne klokke har Anders og jeg hængt op for at skabe noget gejst og noget sammenhold i butikken blandt medarbejderne. De synes også, det er lidt skægt, samtidigt med at vi også prøver at gå forrest. Det er sjældent at vi gemmer os på kontoret, vi er også i butikken, fylder op og ordner varerne. Vi er alle en del af Guldholdet her,” siger Christian smilende, inden jeg trækker ham, Matilde og Rasmus med ind foran de mange billeder af medarbejderne, og tager et billede af dem.

Guldholdet - Søften Nyt - Foto: Anders Godtfred-Rasmussen.
Guldholdet er alle medarbejdere i REMA 1000 i Søften, hver og en er afbilledet på reolerne i baglokalet, så alle kan se, at de er påskønnet på arbejdspladsen, og at ingen af dem er uundværlige. Foto. Anders Godtfred-Rasmussen – Søften Nyt.

2 comments

  1. vedr. Rema1000 i Søften er jeg meget glad for at høre de unge til samtale. Det er en rigtig dejlig butik og spørger man om noget giver de svar straks. Man kan mærke at alle ansatte er kvikke personer, og jeg elsker at handle i den butik. Selv om man skal køre nogle km. så gør man det med glæde.
    Tak til Christian og Anders for deres væremåde.

  2. Har lige læst jeres artikel om REMA 100 i Søften – det er en virkelig fin og fyldestgørende artikel fra denne butik.
    Den fortæller levende om “ånden” og holdningerne fra både ledelsens side og også at medarbejderne trives og har det godt i hverdagen – selv om der er travle dage.
    Det er sundt med en målsætning om at blive landets bedste REMA 1000 butik – og det er jeg slet ikke i tvivl om at alle i denne butik kæmper for.
    Vil gerne følge jeres artikler fremover!
    Det er levende journalistik!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Se også