Annoncer

Den 17. februar 2024 klokken ser en ny forening dagens lys i Favrskov Kommune. Her går repræsentanter fra HOG og Hinnerup Gymnastik sammen om at danne en ny forening, Hinnerup Hallerne, der fremover skal stå for driften af Haldum-Hinnerup Hallen og Rønbæk Idrætscenter.

Af Anders Godtfred-Rasmussen

Søften Nyt er taget til Rønbæk Idrætscenter i Hinnerup, for at mødes med tre af de fire repræsentanter fra HOG og Hinnerup Gymnastik, som står bag den nye forening – Hinnerup Hallerne.

Hinnerup Hallerne skal være den nye forening, der overtager driften fra kommunen af hallerne i Rønbæk Idrætscenter og Haldum-Hinnerup Hallen.

“Kommunen ejer hallerne og bygningerne, og så skal den forening, vi laver, stå for drift, indvendig vedligehold og personaleansvar,” siger Steen Holm Laursen, som i mange år var frivillig i Hinnerup Gymnastik (tidligere Hinnerup Gymnastik Samvirke, red.).

Annelise Schultz Krogshave kommer også fra gymnastikkens verden og den tredje deltager i interviewet, Jesper Stenbroen, er fra HOG. De har alle tre, sammen med en fjerde, Kristian Hasager, der ikke kunne være der, mange års erfaring i det frivillige foreningsliv bag sig.

“Når vi mandag den 17. februar stifter den nye forening, så er vi alle fire trådt ud af de andre poster, vi havde i det eksisterende foreningsliv. Vi starter på en frisk sammen med de mange andre, der gerne vil være med til at få mere gang i hallerne i Hinnerup,” siger Annelise.

Grafikken viser hvordan Hinnerup Hallernes logo ser ud.
Hinnerup Hallernes logo. Grafik: Hinnerup Hallerne.

Hvad er Hinnerup Hallerne?

“Vi vil gere skabe flere aktiviteter for brugerne af hallerne, og sørge for nogle flere synergieffekter i haldriften i området. Samtidigt er hallerne i Hinnerup de sidste i Favrskov kommune, der er driftet af Favrskov Kommune selv. Kommunen har ikke den samme interesse i at drive hallerne, som vi i den kommende forening vil have,” siger Steen.

Men i første omgang drejer det sig om, at overtage driften, og skabe en god økonomi”, forklarer Jesper.

“Vi skal ansætte en halinspektør og to andre medarbejdere, og så skal vi sørge for, at alle de foreninger, der bruger hallerne kommer med i samarbejdet. HOG og Gymnastik er de to foreninger, der brugerne hallerne mest, men vi vil gerne gøre det nemmere for alle, at bruge faciliteterne. Vi skal også sørge for, at det er mere indbydende at komme her. At faciliteterne står klar, når der skal dyrkes idræt, karate eller når aftenskolen er her, ” siger Jesper, hvorefter Annelise tager over:

“Favrskov Kommune indfører også et nyt booking system for lån af hallerne i 2025. Det betyder, at halfordelingen bliver meget nemmere at administrere fremover. Foreningerne skal kun tilgå et sted, i stedet for i dag, hvor de skal bruge flere forskellige systemer, alt efter hvilken hal de skal bruge til deres aktivitet. Det gør også driften af den del meget nemmere,” siger Annelise.

Driften af kiosk og cafeteria er lige nu lagt ud til Olivias Køkken, og Hinnerup Hallerne har ingen interesse i at selv skulle stå for driften, men Hinnerup Hallernes bestyrelse skal have mødet med forpagterne, for at finde en fælles forståelse af udbuddet i kioskerne fremover.

“Kapaciteten i kioskerne skal tilpasse udbuddet på den måde, at når der fx er stævner i hallerne, så skal de kunne følge med, og have et udvalg, som passer ind,” siger Jesper.

I de første par år efter overtagelsen af driften, der vil bestyrelsen bruge tiden på at få Hinnerup Hallerne til at drifte godt, og derefter til de gå i gang med at planlægge nye initiativer og aktiviteter, som kan komme Hinnerup og omegn til gode, men samtidigt også udnytte hallerne, når de ikke bruges til andre aktiviteter.

“Hvad vi skal lave af aktiviteter, koncerter og foredrag. Det skal vi også gå i samarbejde med de mange foreninger og brugere, der kommer her i dag. De skal også være med til at tjene penge til deres foreninger, når vi holder noget her, så det bliver et samarbejde med foreningerne i at udvikle hallerne,” siger Jesper.

Hinnerup Hallerne generalforsamling – Foto: Skærmprint fra Facebook.

Hallerne er for alle

Er I ikke bange for, at de andre brugere vil se jer som repræsentanter for de eksisterende store foreninger som HOG og Hinnerup Gymnastik?

“Nej, det er også derfor, at vi alle ikke længere sidder i HOG eller Hinnerup Gymnastiks bestyrelser. Der skal ikke være nogen, der kan pege fingre af os, og derfor har vi meldt os ud, og vil bruge tiden på Hinnerup Hallerne, så vi får det sat godt i gang fra starten. Hinnerup og omegn udvikler sig meget i de her år, og så skal områdes idrætsfaciliteter også følge med, og det er også derfor, at vi gør det her, så vi kan hjælpe og skubbe udviklingen den rigtige vej,” siger Annelise.

Vi taler også om, at de i gruppen omkring Hinnerup Hallerne har bemærket, at der er en ny kapacitetsundersøgelse på vej omkring en eventuel placering af en ny hal i Hinnerup – Søften – Norring/Foldby.

“Vi har en klar forventning om, at Hinnerup er med i den snak, hvis der skal bygges flere haller i Favrskov Kommune. De haller, som vi overtager, er nogle af de mest benyttede haller i kommunen, og presset på dem er allerede stort. Derudover har vi også bemærket, at flere politikere har udtalt sig positivt om en ny hal i Hinnerup,” siger Jesper.

Her og nu er det oprettelsen af den nye forening, Hinnerup Hallerne, der skal i gang, så grundlaget for udviklingen af hallerne i Hinnerup kommer på plads.

“Vi glæder os til at komme i gang, men i første omgang håber vi, at der vil komme rigtigt mange til vores stiftende generalforsamling mandag den 17. februar klokken 19:00 i HOG´s lokaler ved Haldum Hinnerup Hallen,” siger Steen.

Faktaboks
Den nye forening Hinnerup Hallerne holder stiftende generalforsamling mandag den 17. februar 2025 klokken 19:00 i HOG´s lokaler ved Haldum-Hinnerup Hallen.

Du kan læse meget mere om Hinnerup Hallerne på deres Facebookside –
https://www.facebook.com/profile.php?id=61571782413041
  • www.frankhoedt.com

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Se også