For at kunne blive færdig med uddannelsen som Materialist, så er det nødvendigt med en fagprøve, og det er, hvad Maiken Wollf fra Matas bruger hele uge 18 på i butikken i Hinnerup, hvor kunderne kan komme forbi og blive klogere på et helt bestemt mærke i butikken.
Af Anders Godtfred-Rasmussen
I Matas kæden kan du blive uddannet Materialist, hvilket er en toårig uddannelse, og det er hvad 23-årige Maiken Wolff har været i gang med siden januar 2023. I december 2024 bliver hun færdiguddannet, men inden da skal hun igennem sin fagprøve, som skal bedømmes til hendes endelige eksamen senere på året.
Maiken, hvorfor er du i lære som Materialist i Matas i Hinnerup?
“Det er jeg, fordi jeg altid har drømt om at arbejde med kosmetik og hudpleje, og så var uddannelsen til Materialist en god vej at gå. Jeg søgte mange forskellige elevpladser, og jeg var heldig, at Lotte fra Matas i Hinnerup ringede og tilbød mig en plads her i butikken,” siger Maiken.
Hvorfor er det spændende at arbejde hos Matas?
“Fordi det er en lille lokal butik, med mange mennesker fra lokalområdet, der kommer igen og igen. Jeg er nærmest på fornavn med de fleste, og det gælder også min kolleger, Ida, Nadja og Lotte. Det er skønt at arbejde i en butik, hvor det nære har så stor en betydning, og hvor folk kommer igen og igen for den rådgivning, som vi giver,” forklarer Maiken.
Vi taler om hendes fagprøve, og hvad den går ud på:
“I forbindelsen med min uddannelse skal jeg lave en fagprøve, hvor jeg skal vælge et mærke, som vi har i butikken, og så skal jeg promovere det. Her i butikken foregår det i uge 18, hvor der hver dag er forskellige aktiviteter i dagtimerne og tirsdag aften holder vi en kundeaften, hvor en konsulent fra Clinique kommer og fortæller om mærket. Det er Clinique, jeg har valgt som det mærke, jeg skal promovere,” siger Maiken, der går fra interviewet, fordi hun skal hjælpe en kunde.
Uddannelse er et samfundsansvar
Imens taler jeg med hendes chef, Lotte, der er Store Manager i Matas i Hinnerup, og som har ansvaret for Maikens uddannelse.
Lotte, hvorfor har I elever ansat her i butikken?
“Det er vigtigt at unge mennesker får en god uddannelse, og her i Matas ser vi det også som en samfundsmæssig opgave, at vi er med til at uddanne til fremtidens arbejdsmarked. Det er også vigtigt, at der kommer nye kræfter til, og som kan være med til at udvikle butikken,” siger Lotte.
Hun nævner også fagprøven, som Maiken bruger tid på at forberede, men også at det er vigtigt for Maiken at vise, hvad hun har lært gennem uddannelsen og prøve det af på kunderne.
“Den største del af uddannelsen som Materialist foregår i butikken, også selvom eleven er på skoleophold fem gange i løbet af uddannelsen. Til fagprøven er det vigtigt, at vi som butik og medarbejdere også bakker eleven og opgaven op, og derfor er der også aktiviteter hver dag i løbet af uge 18, hvor du som kunde kan få mere at vide om hudpleje og kosmetik,” siger Lotte.
Maiken er færdig med at ekspedere, og vender tilbage til interviewet, for hun vil gerne fortælle mere om fagprøven.
“Du har mulighed for at booke en tid til at blive klogere på Cliniques produkter, og så er der stadig få billetter tilbage til vores kundeaften den 30. april, men du skal skynde dig, de bliver hurtigt solgt,” siger Maiken med et smil.
Hvorfor har du valgt Clinique som produkt?
“Det er fordi, at jeg bruger det selv, og at det er blevet udviklet sammen med hudlæger, så de er alle allergitestet. Clinique laver nogle gode produkter, som jeg glæder mig til at præsentere yderligere for kunderne. Bagefter skal jeg skrive en rapport over hele forløbet, som kommer til at være udgangspunkt for den mundtlige eksamen jeg skal til i efteråret,” siger Maiken, inden en ny kunde træder ind ad døren og har brug for hjælp, men hun når at svare på mit sidste spørgsmål, om hvad hun gerne vil lave, når hun er færdig med uddannelsen:
“Jeg vil gerne fortsætte med at arbejde i Matas, for jeg er blevet rigtigt glad for butikken og de koncepter vi har. Det med at vi har en fysisk butik, hvor vi kan rådgive og servicere kunderne, og bagved et stort online univers, hvor kunderne kan få alt det som Matas kan tilbyde. Hvis vi så ikke lige har varen på hylden, så får vi den hjem, så kunden kan komme forbi og hente det og få en snak og produktet, og hvad vi ellers kan hjælpe med,” siger Maiken.
Vi støtter Søften Nyt:
Se og læs flere artikler fra Søften Nyt
Onsdagens Ord – Modsætninger mødes
Jeg er storforbruger af de kulturelle tilbud, som der tilbydes…
Læserbrev: En hyldest til frivillige ildsjæle og fællesskabets kraft
I Favrskov Kommune har vi en særlig gave, som ikke…
Lokale fotografer udstiller i sognegården i Søften
Søndag den 27. oktober var der fernisering på den seneste…
Jagthorn og Sankt Hubertus til Gudstjeneste i Haldum
Det er ikke ofte, at du kan opleve jægere til…
400 punkter på min ´to-do` liste
10 dage før premieren på dette års Søften Revyen, der har…